måndag 2 maj 2011

hello africa

den här bloggen får nog ta formen av en reseblogg för ett litet tag. i tisdags eftermiddag åkte jag nämligen ut till artlanda för vidare flyg mot kenya. efter stopp i rom, addis ababa och kilimanjaro landade jag till slut i mombasa. därifrån tog jag en matutu till voi, där finaste eva-karin mötte mig på stationen. när jag kom fram til voi var det lätt kaotiskt och jag blev väldigt lycklig då jag fann min vän. efter en taxiresa och lite upphämtad mat på vägen landade vi i huset där jag skall spendera mina kommande sex veckor.
på torsdagen, alltså dagen efter ankomst, tog vi lite promenader i omgivningen och jag försökte acklimatisera mig. lydia, eva-karins vän, kom förbi och vi köpte lite frukt i sofia (området där vi bor). där blev vi hembjudna till en kvinna som heter jane och efter ett kort besök där gick vi hem och lagade kvällsmat.

på fredagen vågade jag mig in till voi igen och jag insåg då att det ju inte alls var speciellt skrämmande. visserligen är det mycket människor och väldigt annorlunda gentemot hemmavid, men den läskiga busshållplatsen var inte större än en parkering. under dagen hann vi även med att svänga förbi bogesund house, äta lunch med eva-karins vän james och gå på fruktmarknad.

i lördags tog vi oss till ett ställe för att bada och se på elefanter. det var hur coolt som helst att se vilda elefanter för första gången. i går, söndag, var vi i kyrkan på morgonen. det är så annorlunda här, alla går till kyrkan. vid lunch mötte vi upp två av eva-karins vänner och jag testade att äta pilau för första gången.

i dag har vi pluggat ganska mycket och så har vi varit förbi bogesund house igen. där fick vi vattenmelon och det var himla gott.

jaja, nu skall jag sluta tjata. allt för nu!

1 kommentar:

Mikaela sa...

Hej kompis! Ja, en reseblogg! Fortsätt, tack. Kram!

Bloggtoppen.se