onsdag 9 februari 2011

det där med läsning

bara för att böcker är kul att prata om (lista från bokhora):

Favoritbok i barndomen?
även om jag i hemlighet tyckte att pelle var rätt ynklig och mesig måste jag ju så klart svara pelle svanslös. kanske lite för att omslagen är så fina.

Vad läser du just nu?
mockingbird wish me luck.

Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
säkerligen någon kursbok som någon annan sitter och håller på.

Dålig bokvana?
klottrar en massa i marginalerna, viker hundöron, badar med dem och utsätter dem för diverse andra otrevliga upplevelser.

Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
massa kursböcker. lånar inget annat från bibblan. kan ju inte läsa när jag blir stressad och dessutom är det fint att ha det man läst i bokhyllan. plus att jag alltid glömmer vad jag vill läsa och då är det lättare att leta igenom min ändå ganska blygsamma boksamling istället för att leta på bibliotekets mer omfångsrika.
Har du en läsplatta?
nope. onödigt och inte så kul att ha i bokhyllan.

Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
jag är nog en störtloppsläsare, gillar att sjunka in i böcker.

Sämsta boken du läst i år?
hm, i år vet jag inte. tiden är ju ny och jag har typ inte läst något annat än fogelström och han är ju bra. förra året var det helt klart  fjärde torsdagen i november eller små krig.

Bästa boken du läst i år?
amen tjatigt. jag har ju inte hunnit så mycket! men för att upprepa mig; förra året då, då läste jag böcker och då tyckte jag bland annat att tillflyktens hus, sjömannen från gibraltar och kvinnor var bra. och så började jag älska göran sonnevi.


Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
njo, men det händer väl. jag har ett ganska stort bildningskomplex gentemot alla dem som fått litteraturen med sig hemifrån och därför läser jag ofta sådant som jag kanske inte själv skulle ha valt att läsa, mest för att jag inte vill framstå som obildad. oerhört töntigt, egentligen.

Vilken är din läsebekvämlighetszon?
böcker med vackert språk. och så behöver det inte hända så mycket. typ att jag tror att marguerite duras bok emily l är min favoritbok bara för det. det händer verkligen ingenting, ändå är den så spännande.

Kan du läsa på bussen?
bättre på tåg.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
soffan och på kafé. och det måste vara ett tyst och väl anpassat kafé, typ som på kafé valand (bilden).


Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
det går bra, fast lite jobbigt om jag kladdat för mycket i dem. vill inte att någon annan skall få ta del av mina banala tankar. bildningskomplexet, ni vet.

Viker du hundöron i dina böcker?
självklart.

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
typ hela tiden. mest i början, innan jag sjunkit in i boken. och mest om jag skall recensera. borde väl egentligen köpa en ny skrivbok.


I studierelaterade böcker då?
hela tiden. när jag skall sammanfatta det understrukna kan jag lika gärna skriva av boken.

Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
svenska! mest för att jag får så mycket bättre flyt i läsningen då.

Vad får dig att älska en bok?
karaktärerna, språket, historien. definitivt historien. det behöver inte hända så mycket, men det måste finnas något att förmedla.

Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
se ovan!

Favoritgenre?
drömsk skönlitteratur. jag gillar böcker som känns som färgerna i filmer som typ somewhere.


Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
fackböcker inom en massa olika områden

Favoritbiografi?
jag har inte fått tummen ur och läst patti smiths just kids än, men jag tänker att när jag gör det kommer jag älska den

Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
nej, det är inte min grej.

2 kommentarer:

Lisa sa...

och roligt att läsa om :)

maria sa...

Vad kul att du tycker det! Och du borde också göra listan tycker jag. Vore väldigt spännande att läsa.

Bloggtoppen.se