lördag 31 januari 2009

dagens; engelsk tedrickare

alla engelsmän älskar och har en sak gemensam. den gemensamma saken är så engelsk och så markant att även om två engelsmän befinner sig flera mil ifrån varandra kan de lukta sig till var den andre befinner sig. vi pratar givetvis te. denna kryddiga dryck som varit öns kännetecken ända sedan de stora sjöfararnas tid, denna dryck som för samman ett helt folk och får människor att stanna upp på gatorna och bara le mot varandra. denna dryck som stoppat krig och skapat fred. som fått människor att älska istället för att hata. denna... ja, ni förstår! allt är dock inte enbart glädje och gamman, att dricka te är en allvarlig ritual och inget att ta lätt på. därför tänkte jag i dag introducera er i denna allvarstyngda rit så att kanske även ni en dag kan bli äkta tedrickare.det första man bör tänka på är minen. det spelar alls ingen roll vilken samhällsklass du tillhör, eller vilken inkomst du har, i tedrickandets gyllene värld gäller det att se ut som en överklassdam, så snörp på munnen! det kn ta ett tag innan du får in rätta snörpet, men jag lovar dig, när det sker så kommer du ta ditt tedrickande till nya höjder!

för en äkta tedrickare räcker det inte enbart med drycken. nej, en äkta tedrickare äter därtill minst två smörgåsar (tänk på att dessa måste vara ljusa då engelsmännen inte direkt är kända för sitt mörka bröd) eller scones. dessa serveras lämpligen med valfri mängd marmelad och ost.sist men inte minst så är tesorten och teburkarna viktiga. vissa teer är för mesar, så det gäller att välja rätt. en liten riktlinje är att hösmakande te är äckligt och nej, det är inte subjektivt, så tycker alla engelsmän!

LYCKA TILL!

p.s jag orkar inte ha globalisering som tema. det går inte så bra, som ni kanske märkt. vi kör bara livsstilar istället!

3 kommentarer:

Anonym sa...

your back! so skojsigt! då ska jag lära mig att dricka te ordentligt! Jag kisar och immar igen trots att jag inte har glajjer men liksom gillart...liksom, vilken samhällsklass är jag då!? fnis fnis fniss
/hannabanana

Anonym sa...

ÅH, det ser bra ut! Men du, vad hände med lillfingret? Ska inte det stå ut liksom?

maria sa...

hanna: du är en tuff innepinnetjej om förstått värdet i att kisa!

mikaela: bra att du sade det! märks väl att du spenderar tid i england och lär dig av proffs!!

Bloggtoppen.se