torsdag 29 januari 2009

dagens; miljö!

jag och peter hade tänkt åka till paris och gå på restaurang i går. dock fick planerna ställas då de sade i skolan att det ökade resandet och den ökade transporten av varor som globaliseringen innebär är dålig för miljön. smart och kvicktänkt som jag är insåg jag att vår lilla kvällstripp förstör jorden och då jag ju gillar att leva på jorden och bestämde vi oss för att hoppa paris och istället ta tunnelbanan till vasastan och gå på fransk restaurang där. i vanliga fall åker jag självklart inget annat än taxi, men vad gör man inte för miljön!?
dessutom hade jag, om läget varit normalt aldrig drömt om att gå ut i samma kläder flera gånger, utan köpt en ny stass på NK innan jag gick hemifrån (man vet ju aldrig vem man kan stöta på!!), men för att spara på jorden bestämde jag mig istället för att enbart använda kläder som var köpta för mer än ett år sedan alt. köpta i andra hand. här har ni mig inför avfärden och för att mina strumpbrallor skulle komma med på bild var jag tvungen att ta två kort... sååå... dagens!? okej... haha, jag är inte så svårbedd!
tröja - indiska för två år sedan

kjol - ralph lauren (eller rolf som jag bukar säga) 2-hand

strumpebrallor - hm för sex år sedan



väl på restaurangen, som heter bistro paname om någon skulle undra började vi med att minska den biologiska mångfalden genom att inta grodlår. kan tyckas att detta kanske inte så smart ur en miljömässig aspekt, men ibland får tycke och smak gå före miljön. det borde väl till och med ni förstå?!? förresten så är det lika bra att några arter försvinner så blir de färre att skýdda. jo?

efter grodor kommer kor som nästa steg i den bilogiska utvecklingskedjan. detta tog vi fasta på genom att äta nötkött. peter åt sin i rå form som ett led i att spara uppvärmningsenergi, och jag åt komage i ett försök att ta tillvara på hela djuret (eller så berodde det på att vi inte förstod den franska menyn). jaja.

temat för kvällen var alltså miljömedvetenhet i en globaliserad värld och som ni ser så går det att vara miljömedveten och klimatsmart utan att uppoffra någonting!
nog om detta, nu skall jag kika på flyg till london. yey!

6 kommentarer:

Anonym sa...

haha... jag älskar dina olika dagar. det är jättekul!

maria sa...

härligt att höra, då fortsätter jag väl då!

Anonym sa...

jag gillart mä!

maria sa...

va bra!!! då kör vi stressad japan i morgon!

Anonym sa...

Stressad japan - jag längtar!
Hur är grodlår?

maria sa...

grodlår är helt ok, men sniglar är bättre!

Bloggtoppen.se