fredag 6 februari 2009

dagens; fattig student.

en av de saker som jag verkligen brinner för är att vara fattig. ja, skall sanningen fram så är det bland det bästa jag vet. som tur är finns det en utväg för att kunna leva ut dessa syndiga begär; man blir student. som student kan man alltid räkna med att ligga back i slutet av månaden. man kan räkna med att man blir tvungen att sno med sig lite pappershandukar från toaletten på SJ:s regionaltåg eftersom ens eget är slut och pengarna går till en sista öl, och framför allt, och kanske det trevligaste av allt är hur man kan räkna med att hitta snorkråkor i bibliotekets böcker, som man lånat eftersom man inte har råd att köpa egna. ja, ni förstår. men om ni inte gör det så tänkte jag visa er hur en dag kan se ut i en fattig students liv.
en typisk dag i mitt studentliv börjar klockan två på natten. detta då jag inte längre har råd att ta tåget till skolan, utan istället går de få milen mellan stockholm och uppsala. om jag har tur börjar jag inte förrän klockan fyra på eftermiddagen och då kan jag sova ända till klockan halv fem. börjar jag tidigt går jag redan kvällen innan. ja, ni förstår!
min frukost är alltid lika lyxig; gröt och vatten. vill jag ha riktig fest, typ om jag fyller år eller något brukar jag spexa till det med en halv portion extra. det är tider det!
i skolan brukar jag sova. går man i sex timmar för att komma fram är man ganska trött, som ni kanske kan förstå. min dvala startar direkt när jag kommer in i klassrummet och avtar inte innan jag är ute ur byggnaden igen. därför kan ni tyvärr inte få se några bilder från skolan och klassen. lite tråkigt, för jag skulle väldigt gärna också vilja se hur de ser ut!
när jag kommer hem sedan, så finns det inte så mycket annat att göra än att sätta sig med böckerna. ibland brukar jag ta en folköl när jag läser, men det blir inte så ofta längre nu när jag slutat åka tåg (jag måste ju ha toapapper!).
efter en hård skoldag brukar jag vara såhär trött, men jag tänker alltid: "vad gör väl det!? jag får ju ändå uppleva ynnesten att vara fattig!".
så, detta var en dag i en fattig students liv. är ni sugna på att testa på livet rekommenderar jag er att hälsa på, så att jag kan lära er alla smarta tips och knep!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se