tisdag 24 februari 2009

dagens; fetis

fettisdagen är min favoritdag på hela året. det är den dag som jag lever och som jag tränar inför. vissa lägger ner fyra år på en tävling som tar tre minuter (jag menar förstås OS). själv tränar jag 364 dagar (ibland 365 när det är skottår) för en tävling som varar en hel dag. ni kan ju själva se att det är mycket mer tidsvärt och effektivt att tävla i semleätning! om man jämför med andra sporter så ser dessutom alla dessa andra idrottare fruktansvärt magra och olyckliga ut, medan vi semleätare är lyckligt runda och goa! bara fördelar med andra ord! vad behövs för att göra semlor och tävla i semleätning, frågar ni er. jo, säger jag. för att göra lyckade semlor behöver ni allt som ni ser på bänken ovan, och om man vill tävla i semleätning gäller det att hålla ett så stort intag som möjligt under den dag som tävlingen varar. i semleätarnas riksförbund brukar man rekommendera ett intag av en sats bullar med tillbehör per dag, men som ni förstår gäller det att öka dosen långsamt och var inte oroliga om ni inte orkar mer än fem per dag till en början.

efter ett år med semlor börjar man få en härlig kula på magen. vissa brukar bli avundsjuka och fråga mig hur jag gör för att förvärva den. jag bukar säga att den kommer naturligt och att det egentligen bara är en av många trevliga bisaker som kommer tillsammans med all den lycka som semleätandet genererar.

innan en saftig målid är det passande att klappa sig en stund på magen för att förvissa sig om att maten lägger sig rätt, allt för att få plats med tillräckligt många semlor! rekommenderad klapptid är fem minuter, sedan är det bara att tugga och svälja!

är ni, efter ert semelintag inte mätta föreslår jag att ni tar lite extra grädde som en härlig avslutning på en härlig måltid. detta är inte bara gott, utan tänjer också ut magsäcken och gör så att du, då det gäller kan klämma ner ytterligare några gräddiga små härligheter!

till sist, det finns många fördelar med att vara en fetis och enda nackdelen är väl egentligen bara att man får en slags hinna av fett över både hud och hår. folk brukar kolla lite suspekt och skolbarn brukar fråga om jag tvättat håret i smör. då brukar jag bli ledsen och gå hem och äter en semla. sen är jag glad igen.


OBS!!! denna skall inte vara med, men min dator är stööööööörd och bilden går inte att ta bort!

3 kommentarer:

Anonym sa...

FAN ATT JAG MISSAR FETTODAGEN!

Anonym sa...

fin burk!

maria sa...

stefan: har ringt och kollat med mamma, hon har lagt undan en semla!

anna: oooh, tack!!! locket är sönder dock!

Bloggtoppen.se