onsdag 11 februari 2009

dagens; hip hop

jag var ju som sagt på konsert i går och det var döödligt coolt. det var såndär hip hop och som ni kanske kan förstå passade det en cool katt som mig som handen i handsken. innan jag gick dit övade jag in lite hip hoppiga moves så att killarna på dansgolvet skulle vara imponerade, vilket de blev!! snäll som jag är tänkte jag visa ungefär hur min dans såg ut, så att ni får möjlighet att testa på att vara lika tuffa som jag.
innan man kan dansa gäller det dock att sätta stilen, och då menar jag inte bara rörelsemönstret och kläderna, utan även språket och sällskapet. till en början hade jag på mig det ni ser ovan, men då det gäller att kunna svänga kändes det mer passande med lite mer baggy hip hop-stil. dock kan ni ju se hur jag redan innan börjat sätta de coola movsen.
såååå... efter ombytet till mer ledig och stilenlig klädsel kände jag hur kraften började verka och hur jag kund svänga på ett sätt jag aldrig gjort förr. se bara handen! ...och så till dansen. man kan ju egentligen göra lite som man vill, men då jag vill sticka ut på ett häftigt och naturligt sätt kände jag att mellanstadiedansen passade perfekt till ändamålet. som grundposition gäller det helt enkelt att stå med benen isär, lätt lutade knän och mjuk i kroppen.
nästa steg är att flytta på ena benet och ställa det jämte det andra. kräver viss precision, men har ni bara tunga rätt i mun så tror jag nog att det skall gå. vilken fot ni börjar med att lyfta spelar inte så stor roll, men välj en så att ni inte tar båda och trillar på näsan.
efter den lilla utflykten är det back to basic som gäller igen. det vill säga grundposition (jag är dock ball och körlite engelska emellan. det gör man inom hip hop)!
till sist då så gäller det att flytta andra benet till det andra benet, så att säga. pass på här så att ni inte går till samma sida igen, det är väldigt lätt hänt skall jag säga!
dessa rörelser upprepas då sedan så länge som ni dansar. vill ni, så kan ni någon gång stanna upp, lyfta handen hip hoppigt och säga yo. vad ni väljer för musik är givetvis valfritt, men jag var på dead prez och det var bra, så det är ett förslag!
yo!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Yeah yo, vilka moves! Vi måste göra dansgolvet osäkert tillsammans...!

Anonym sa...

skulle aldrig vilja se dina rytmiska och taktkänsliga rörelser i verkligheten! ahahahah

Anonym sa...

kommer du aldrig få heller! du är inte tillräckligt hip hop!

Anonym sa...

från min 20-åriga erfarenhet som din bror så dansar du ungefär som en packad ryss på carnivalen i rio!

Bloggtoppen.se