måndag 23 februari 2009

dagens; kungens lilla piga

i går läste mysanalle sagor. i en sångbok hittade han en sång som han gillade, den hette kungens lilla piga. mysanalle får ganska lätt storhetsvansinne och denna dag var inget undantag, vilket ledde till att han fick för sig att kröna sig själv till enväldig härskare och kung för hammarbyhöjden. givetvis ville han ha en piga också och då föll valet på mig. jag var lite skeptisk till en början, men då han hävdade att med det nya rot-avdraget och vit lön skulle jag om tjugo år kunna köpa mig en kaninpäls. det tyckte jag lät bra och skrev tacksamt på det pigkontrakt som han erbjöd mig.
en riktig piga har förkläde säger mysanalle. det lät bra tänkte jag och iklädde mig ett, sedan satte genast igång med mitt jobb.
stopp!, sa nalle då, vi måste ha ett kontrakt innan du kan börja! sagt och gjort: här är mitt fina kontrakt. dessvärre kan jag varken skriva eller läsa, men snäll som kung mysanalle är så läste han upp kontraktet för mig och sedan sa han att det räckte med att jag skrev ett M och ett C. kung mysanalle har dessutom döpt om sig till kung peter eftersom han tycker det är lite bättre och lite mer kungligt än nalle. peter den store, ni vet!
då "kung peter" är hungrig kräver han mat som anstår en konung. då hans favoritmat är varmkorv i bröd kräver han att få det och maten skall vara serverad innan han hunit avsluta ordet korv, annars får jag bannor! men "kung peter aka mysanalle" säger att det är för mitt eget bästa som jag får bannor, så jag antar att det är okej.
mina arbetsuppgifter är grymt omväxlande och ser ut ungefär som städa - diska - tvätta - städa diska - tvätta. mysanalle är en riktig smutsgris och då han dessutom är hemskt fåfäng byter han kläder, eller outfit som han kallar det minst fyra gånger om dagen. men det gör ingenting, jag gillar att städa och jag älskar att vara piga. när man dessutom har så bra lön som jag har så blir ju det hela ännu bättre!

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha! vilken stollig nalle. för övrigt har vi likadana sopkvastar, lite lustigt tyckte jag.

maria sa...

men fint! jag gillar den gröna färgen!!

Anonym sa...

åh vad jag gillar dina berättelser med mysanalle! fortsätt!

maria sa...

jag ska! fast inte i dag! i dag gör jag en tribute till ditt fettisdagsinlägg för två år sen.. fetto, hah!

Bloggtoppen.se