lördag 14 februari 2009

dagens; kulturtant

det finns en mängd förutfattade meningar och tankar om dessa kvinnor. ryktena florerar och diskussionsvågorna svallar, alla har en mening och alla har olika meningar. frågan jag då ställer mig är: vad är egentligen sant? ja, enda sättet att utröna om alla dessa rykten och påståenden är sanningar eller ej är nog helt enkelt att kasta sig ut i den bistra verkligheten. därför säger jag nu; välkommen till kulturtanternas lycksaliga liv och levrene!
att vara kulturtant är, sanningen att säga inte det lättaste som finns. för att lyckas krävs ett gediget och grundligt arbete, såväl på utsidan som på insidan. som kulturtant är det väldigt viktigt att hålla uppe imagen om sig själv som en intellektuell och beläst person, vilket innebär flera timmars läsande och funderande per dag, plus en mängd utställningar som du bör besöka! samtidigt är också ytan viktig och det är här gunilla pontén och gudrun sjöden kommer in i bilden (alla kulturtanter älskar gunilla pontén och gudrun sjöden). att ha ett välstädat och smakfullt hem är givetvis också en förutsättning för en kulturtants lycka (OBS!!!!! DET ÄR SMAKFULLT MED VINDRUVOR I EN SKÅL!!!!), men det kanske ni redan förstått.

som kulturtant är det vanligt att ha en förkärlek till allt som är blommig och stormönstrat, men vissa, såsom jag anammar snarare den grafiska och hundtandsmönstrade sidan av myntet och det är okej, det också!de flesta kulturtanter för inte enbart en kärlek till mönstrade klädedräkter. nej, de älskar dessutom allt som har med frankrike att göra, och om man som jag inte har möjlighet att bege sig till provance under vinterhalvåret är det därför viktigt att ha en jordglob tillgänglig, så att du när som helst kan kasta en snabb blick nedåt medelhavet och sedan luta dig tillbaka och andas ut. en kulturtant lever nästan alltid ensam (dock har hon allt som oftast en särbo, eller manlig vän, som inte sällan är konstnär och bor på österlen). detta ensamliv innebär dock inte att hon på något sätt förringar livets goda. tvärtom! en av de viktigaste ingridienserna i en kulturtants liv är, förutom kulturen mat och vin! givetvis är dessa maträtter och viner franska, och som den gourmad jag i egeskap av kulturtant ändå anser mig vara kan jag verkligen rekomendera den pulverbaserade chokladpuddingen. väldigt fransk!

så, hur är det då, livet som kulturtant?

helt ärligt så är det inte särskilt olikt mitt liv i övrigt, bara lite mer ensamt. jag är därför fullt upptagen med att fundera på om det tyder på att jag är mogen och intellektuell, eller överpretentiös och tantig i förskott. jaja.

nej, nu skall jag gå och lyssna på chopin och dricka ett glas Châteauneuf-du-Pap innan jag möter en väninna som skall hänga med mig på vernissage!

ciao!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, den stylen var ju som pricken över i. Speciellt impad är jag över vindruvorna:)

maria sa...

jag med, halva priset på ica! mikaela, jag älskar ica!!!!

Bloggtoppen.se